آقا نگاهت جای آهو هاست، می دانم ...

آقا نگاهت جای آهو هاست، می دانم
دستان پاکت مثل من تنهاست، می دانم


آقا دلت در هیچ ظرفی جا نمی گیرد
جای دل تو وسعت دریاست ، می دانم


می آیی و با دستهایت پاک خواهی کرد
اشکی که روی گونه مان پیداست ، می دانم


برگشتنت در قلب های مرده مردم
همرنگ طوفانی ترین دریاست ، می دانم


جای سرانگشتان پر نورت در این ظلمت
مانند رد باد بر شنهاست ، می دانم


در باور کوتاه این مردم نمی گنجد
وقتی بیایی اول دعواست ، می دانم


ای کاش برگردی که بعد از این همه دوری
یک بار حس بودنت زیباست ، می دانم


آقا اگر تو برنمی گردی دلیل آن
در چشمهای پر گناه ماست ، می دانم


کی باز میگردی ، برایم بودن با تو
زیباترین آرامش دنیاست ، می دانم


تو باز می گردی اگر امروز نه ، فردا
از آتشی که در دلم پیداست ، می دانم

منبع: شیعه

قیامت جایی برای عذرخواهی نیست!

این گونه نیست که تنها برخی از عذر تراشی ها و توجیهات پوچ و واهی رد شود و موجبات رسوایی شخص گردد؛ بلکه برخی از عذرها مورد پذیرش قرار نمی گیرد و رد می شود.

خداوند در آیاتی چند بیان می کند که برخی از عذرها و پوزش ها هر چند واقعی و با نیت بازگشت است، اما مورد پذیرش نیست.

از جمله این عذرخواهی هایی که در قیامت مسئله ساز می شود، عذرهایی است که مستضعفان ستم پذیر در هنگام مرگ دارند.

به این معنا که افرادی که در حالت استضعاف قرار گرفتند ولی توانایی و قدرت مبارزه داشته ولی به قیام و مبارزه برنخاسته و ظلم و ستم مستکبران را پذیرفته اند، این دسته از افراد در هنگام مرگ که وضعیت اسفبار خویش را در برزخ و قیامت می بینند و آگاه می شوند شروع به عذرخواهی می کنند ولی عذر و پوزش ایشان پذیرفته نمی شود و می بایست به سبب عدم قیام و مبارزه آتش دوزخ را بچشند. (نساء ،آیه 97)

عذر منافقان متخلف از جهاد پذیرفته نمی شود

خداوند در آیات 42 و 43 سوره توبه به پیامبر(صلی الله علیه وآله) دستور می دهد که عذر منافقان متخلف از جهاد را نپذیرد تا راستگویی و دروغگویی ایشان برای دیگران دانسته شود؛

وْ كَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لاَّتَّبَعُوكَ وَلَـكِن بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ وَسَیَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ یُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ، عَفَا اللّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَكَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِینَ :

اگر اموالى در دسترس و سفرى كوتاه و آسان بود حتما از تو پیروى مى‏كردند و لكن این راه پرمشقت (حضور در میدان جنگ تبوك) بر آنها دور جلوه كرد، و به زودى به خدا سوگند مى‏خورند كه اگر توانایى داشتیم با شما بیرون مى‏شدیم.

آنها خودشان را (به كفر و دروغشان) هلاك مى‏كنند و خدا مى‏داند كه آنها دروغگویند.

منافقان چه کسانی هستند؟

منافقان کسانی هستند که در اصل کافر به اسلام و دین هستند ولی تحت شرایط قدرت پذیری اسلام ، به دروغ دین را می پذیرند تا از شرایط شهروندی بهره مند شوند و در عمل نیز هزینه ای برای شهروندی خویش نپردازند.

عذرخواهی در قیامت کارساز نیست

در قیامت نیز عذر هیچ کسی پذیرفته نمی شود هر چند که عذرخواهی واقعی و بانیت اخلاص و خلوص باشد؛ زیرا در قیامت چشمان همگان به حقیقت چنان که باید و شاید روشن می شود و هیچ مطلب پوشیده ای باقی نمی ماند.

در آن حالت که مجرمان ، منافقان ، کافران ، مستکبران و ظالمان باعذاب های الهی رو به رو می شوند از خداوند می خواهند که عذر ایشان را بپذیرد ولی خداوند بیان می کند که قیامت جای عذرخواهی نیست. (توبه آیات 64 و 66 و جاثیه آیات 34 و 35 و نیز روم آیه 57 و غافر آیه 52 و 11 و 12)

قیامت جای عذرخواهی نیست!

روزى خواهد آمد كه خداى متعال به مجرمین بفرماید: «وَلَا یُۆْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ :و آنها را اذن (سخن) گفتن نمى‏دهند، پس عذر نتوانند آورد (زیرا كه عذر ندارند)»( مرسلات: 36)

در قیامت، به ما اجازه‌ى عذرخواهى نخواهند داد ، به مجرمین اجازه نمى‌دهند كه زبان به عذرخواهى باز كنند؛ آنجا جاى عذرخواهى نیست.

این‌جا كه میدان هست و اجازه داده شده است، این‌جا كه عذرخواهى براى ما درجه مى‌آفریند، گناهان را مى‌شوید و ما را پاك و نورانى مى‌كند، از خداى متعال عذرخواهى كنیم.

قیامت، روز عرضه شدن بر خداست؛

«و عرضوا على ربّك صفّا» انسان با حقیقت خود، با باطن قلب خود، با ملكات راسخه‌ى نفس خود، در مقابل خداى متعال آشكار مى‌شود. این‌جا هم خداى متعال باطن ما را مى‌بیند، اما آن‌جا دیگر هیچ پرده‌پوشى‌ اى وجود ندارد؛ خود ما هم مى‌فهمیم و مى‌بینیم؛ خود ما هم خود را محكوم مى‌كنیم

این‌جا كه فرصت هست، لطف خدا و نگاه محبّت الهى را متوجّه و شامل حال خود كنیم. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ »؛( بقره: 152) مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم.

در‌‌ همان لحظه‌اى كه شما دلتان را متوجّه خداى متعال و خدا را در دل خودتان حاضر مى‌كنید و به یاد خدا مى‌افتید، خداى متعال در‌‌ همان لحظه، چشم لطف و مهر و عطوفتش متوجّه شماست؛ دست لطف و بذل و بخشش او به سوى شما دراز است.

خدا را به یاد خودمان بیندازیم، والّا روزى خواهد رسید كه خطاب الهى به سمت گناهكاران مى‌آید كه «... إِنَّا نَسِینَاكُمْ ... »؛( سجده: 14) ما شما را فراموش كردیم، ما شما را به دست فراموشى سپرده‌ایم، بروید! عرصه‌ى قیامت این‌گونه است.( بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه‌های نمازجمعه 1376/10/26)

این‌جا كه فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهى را متوجّه و شامل حال خودتان كنید. «فاذكرونى اذكركم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم

پاسخگویی بدون امكان رفع و رجوع!

آیه‌ شریفه درباره‌ى قیامت مى‌فرماید: «یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لَا یُۆْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَیَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ ... : كسانى كه به آن ایمان ندارند به آمدنش شتاب مى‏ورزند، و كسانى كه ایمان دارند از آن بیمناكند و مى‏دانند كه آن حق است، ...»( شوری: 18)

قیمت حقیقتاً ترسناک است

قرآن مى‌فرماید: «...وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا .. ؛ كسانى‌كه ایمان دارند، از قیامت بیمناكند.»

قیامت حقیقتاً این‌گونه است. باید از قیامت ترسناك بود، باید قیامت را از یاد نبرد؛ این ضامن حفظ ماست.

قیامت، روز عرضه شدن بر خداست؛ «وَ عُرِضُوا عَلَى رَبِّكَ صَفًّا ...»( كهف: 48) انسان با حقیقت خود، با باطن قلب خود، با ملكات راسخه‌ى نفس خود، در مقابل خداى متعال آشكار مى‌شود.

این‌جا هم خداى متعال باطن ما را مى‌بیند، اما آن‌جا دیگر هیچ پرده‌پوشى‌ اى وجود ندارد؛ خود ما هم مى‌فهمیم و مى‌بینیم؛ خود ما هم خود را محكوم مى‌كنیم.

روز جزا، روز پاسخگویى است؛ پاسخگویى به معناى واقعى كلمه؛ پاسخگویى بدون امكان رفع و رجوع بى‌مورد؛ در آنجا انسان نمی تواند عذر دروغین و بیخودى بیاورد. انسان در مقابل خداى متعال آماده پاسخ گویی به اعمالش است.

روز محاسبه بی اغماض

قیامت، روز محاسبه‌ى بى‌اغماض است؛ همه‌ى ما محاسبه مى‌شویم. قیامت، روز بسته شدن زبان است. زبان‌بازى‌هایى كه این‌جا مى‌توان كرد، آن‌جا دیگر نیست؛ «هَذَا یَوْمُ لَا یَنطِقُونَ ، وَلَا یُۆْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ » ( مرسلات: 35-36) زبان، بسته مى‌شود؛ آنگاه باطن و ملكات و اعضا و جوارح انسان حرف مى‌زنند.

اگر در دلمان حقد، حسد، بدبینى، بدخواهى، امراض گوناگون قلبى، كینه ‌ورزى نسبت به صالحان و شوق و عشق نسبت به گناهان پنهان كرده باشیم، آن‌جا همه آشكار مى‌شود.

قیامت، واقعه‌ى عجیبى است؛ «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ »( یس: 65)

فرمولی که جای انسان‌ را در «بهشت» نشان می‌دهد

پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) فرمولی ساده ارائه داده‌اند که انسان‌ها می‌توانند با استفاده از آن تعداد طبقات بهشت و جای خود را در آن بیابند.باروری ایمان، تخفیف گناهان، درمان بیماری های روحی و روانی، عمر با بركت، استجابت دعا، صفای خانه، رفع غم و اندوه، پیمودن درجات كمال و ترقی از جمله پاداش های تلاوت قرآن است.

کسی که قرآن را آنگونه که قرآن و پیشوایان دینی دستور داده‌اند بخواند، در قیامت مبنای محاسبه درجات او قرآن است.

به سخنان امام صادق علیه‌السلام که در این زمینه از رسول بزرگوار اسلام صلی‌الله علیه و آله نقل کرده‌اند نظر کنید:

«بر شما باد تلاوت قرآن! همانا درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است. هنگامی که قیامت برپا شد، به قاری قرآن گفته می‌شود: بخوان و بالا برو، و او هر آیه‌ای که می‌خواند، یک درجه بالا می‌رود»

البته باید بدانیم این پاداش‌ها، و مقام و منزلت‌ها از آن کسی است که به آیات قرآن عمل کند و حامل قرآن باشد، یعنی قاری قرآنی که رنگ قرآنی و خدایی گیرد؛ آنگاه در زمره شریف‌ترین انسان‌ها قرار می‌گیرد.

پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمود: «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلَةُ‌القرآن...؛ شریف‌ترین افراد امت من، حاملان قرآنند.»

قرآن مجید در زندگی ما حضور ندارد

بدون شک سبک زندگی دینی ، مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد. شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن ، به عنوان کتاب دینی و تعمق در آیات آن است.

این در حالی است که خداوند حكیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، قرآنی كه مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی كه مایه هدایت و راهنمایی و رحمت برای مؤمنان است.

ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این كتاب بزرگ آسمانی كه جامع همه نعمت ها است ، باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله. (سوره یونس آیات 58-57)

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله ) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن

كفاره گناهان

انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های كوچك و بزرگ می شود كه برخی از آنان كفاره دارد، تلاوت قرآن كفاره گناهان است.

قرآن بخوان كه خواندن قرآن كفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (وسایل الشیعه، ج4، ص 839)

بارور شدن ایمان

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: تلاوت قرآن، مایه باروری ایمان است .(غررالحكم و دررالكلم ص 263)

بنابراین یكی از راه های موثر در رشد و باروری ایمان در هر فرد قرائت قرآن است

گفتگو با خداوند

برای انسان مومن و با ایمان چه چیزی می تواند زیباتر از سخن گفتن با خداوند باشد و چه واسطه ای و همكلامی بهتر ازقرائت قرآن است؟! پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر كه دوست دارد با خدایش سخن بگوید قرآن بخواند. (كنزالعمال، ج 21 ص510، ح 2257)

منور شدن منازل

خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی كنید؛ خانه ای كه زیاد در آن قرآن تلاوت شود خیر و بركتش فزونی یابد ،به اهلش فراخی رسد و نورش به اهل آسمان روشنایی دهد؛ بدان سان كه ستاره های آسمان به اهل زمین، روشنایی دهند. (اصول كافی، ج 2، ص 610)

چه بسیار افرادی هستند كه در زندگی خود نورانیت آشكاری با تلاوت قرآن احساس كرده اند و روزی و بركت خود را مدیون قرآن هستند.

زدودن زنگار از قلب

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله ) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن. (كنز العمال، ج 2، ص 241، ح 3924)

قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم ،هلاكت به سراغمان می آید ؛بنابر این یكی از بهترین این راه ها برای پاك كردن زنگارها قرائت قرآن است.

قرار گرفتن در شعاع نور نبوت

كسی كه قرآن بخواند شعاع نور نبوت او را فرا می گیرد، با این تفاوت كه به او وحی نمی شود. (اصول كافی، ج 2، ص 610)

انسان هایی كه قلب پاك و رستگاری دارند و خود را از هر گونه گناه و آلودگی دور می دارند ، در هنگام قرائت قرآن پاداش های فراوانی نصیبشان می شود.

باید بدانیم این پاداش‌ها، و مقام و منزلت‌ها از آن کسی است که به آیات قرآن عمل کند و حامل قرآن باشد، یعنی قاری قرآنی که رنگ قرآنی و خدایی گیرد؛ آنگاه در زمره شریف‌ترین انسان‌ها قرار می‌گیرد.

قرآن تنها سنگر و پناهگاه

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: زمانی كه فتنه ها به پا خاست به طوری كه نتوانستید اسلام ناب و خالص را تشخیص دهید، (مانند شب تاریكی كه نمی توان راه را تشخیص داد) بر شما لازم است كه به قرآن مراجعه كنید. (بحارالانوار، ج 92، ص17)

پاداش قاری قرآن

برخی از روایات و احادیث که بیانگر اجر و پاداش تلاوت قرآن است انسان را به شگفت می‌آورد.

در این باب بخشی از روایتی را که «محمدبن بشیر» از امام سجاد و امام صادق علیهما‌السلام در این زمینه نقل می‌کند برای نمونه تقدیم می‌کنیم، شاید ما را به انس بیشتر با قرآن ترغیب نماید.

«کسی که تنها با نظر کردن به قرآن و بدون صدا، آن را بخواند، خداوند برای هر حرفی حسنه‌ای به او می‌دهد و یک بدی از او محو می‌کند و یک درجه مقام او را بالا می‌برد.

هر کس حرفی از آن را یاد بگیرد، برای او 10 حسنه می‌نویسد و از او 10 کار بد را محو می‌کند و 10 درجه او را بالا می‌برد.

آنگاه حضرت فرمود: نمی‌گویم در برابر هر آیه‌ای، بلکه می‌گویم در برابر هر حرفی مثل حرف «ب» و «ی» و مانند آن (چنین پاداشی است) و کسی که حرفی از قرآن را در نماز و در حال نشسته بخواند، خداوند برای او 50 حسنه می‌نویسد و 50 کار بد از نامه اعمال او پاک می‌کند و او را 50 درجه بالا می‌برد. کسی که حرفی از قرآن را در نماز و در حالت ایستاده بخواند، خدا 100 حسنه بر او می‌افزاید و 100 پلیدی از او پاک می‌کند و او را 100 درجه بالا می‌برد.

منابع:

خبرگزاری فارس

سایت پرسمان

سایت معارف قرآن

سایت منتظر